اخبار هوشمندسازی

آغاز اجرای طرح «مزرعه تابستانی من» برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از اول تیر

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش جزئیات اجرای طرح «مزرعه تابستانی من» را به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان و توسعه مهارت و کارآفرینی تشریح کرد.

علی رمضانی در گفتوگو با ایسنا،با بیان اینکه غنی ­سازی اوقات فراغت دانش­ آموزان در تابستان از اهداف آموزش و پرورش و دستگاه­های متولی امور جوانان و نوجوانان است اظهار کرد: با توجه به حرفه خانوادگی، انتقال تجربیات و فرهنگ اشتغال به نسل آینده، کسب مهارت و کارآفرینی از دیگر اهدافی­ است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: طرح «مزرعه تابستانی من»، با نگاه به اهداف یادشده، دانش­ آموزان متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار میدهد؛ به ویژه دانش­ آموزان روستایی، عشایری و دانش آموزانی که یا شغل والدینشان کشاورزی­ است یا امکان بهره­گیری از زمین کشاورزی را دارند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طرح دانش­ آموزان علاقه مند می توانند در ابتدای تابستان قطعه زمینی را حداقل به مساحت 100 متر مربع در اختیار بگیرند گفت: آنها می توانند نسبت به کاشت برخی از اقلام کشاورزی متناسب با شرایط بومی و محلی اقدام کرده و با بهره گیری از مشاوره و راهنمایی والدین، مهندسین کشاورزی، مدرسین فنی و حرفهای، اطلاعات اینترنتی و سایر صاحبنظران زمین مورد نظر را به زیر کشت محصول مورد علاقه ببرند.

رمضانی به برخی ویژگی­های مزرعه تابستانی اشاره کرد و گفت: مزرعه ترجیحاً با استفاده از سازه­های سبک بومی مثل فنس، شاخه های درختان یا شیارهای خاکی، حصارکشی محدود میشود. مزرعه به­نام خود دانش­ آموز یا هر اسمی که تمایل دارند­ نامگذاری میشود. همچنین چند دانش­ آموز با هم می­توانند دارای یک مزرعه باشند.

وی ادامه داد: دانش آموزان باید قبل از هرگونه اقدام مشاوره لازم را از صاحب نظران دریافت کنند. خود دانش­ آموزان باید از مرحله آماده سازی زمین تا کاشت، داشت و برداشت کار را انجام دهند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به برخی شاخص های ارزشیایی مزارع نیز اشاره و اظهار کرد: متراژ زمین مورد نظر، تعداد دانش آموز مشارکت­ کننده، بهره گیری از دانش، اطلاعات و مشاوره، استفاده از امکانات و تجهیرات با صرفه جویی بیشتر آب، خاک و کود، خلاقیت و ابتکار از این جمله این شاخصه است.

.

: 293 - : 1403/03/22 - : 13
1403/03/22