مقالات فروشگاه

رزولوشن در ویدئو پروژکتور چیست؟

رزولوشن به تعداد پیکسل هایی گفته می شود که از چپ به راست (عرض) و از بالا به پایین (ارتفاع)، تصویر را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، یک پروژکتور SVGA ، مقدار 800 پیکسل از چپ به راست و 600 پیکسل از بالا به پایین دارد و در مجموع دارای 480،000 می باشد.هر چه قدر تعداد پیکسل ها بیشتر باشد نشان دهنده تراکم بیشتر پیکسل ها و وضوح تصویر است. جالب است بدانید که رزولوشن بصورت عدد نمایش داده میشود و چون بخاطر سپاری و استفاده از این اعداد سخت است، برای رزولوشنهای متداول، اسامی مانند (SVGA, XGA, SXGA, UXGA) انتخاب شده است که در ادامه مطلب به آن ها اشاره خواهیم داشت. داشتن اطلاعات کافی درباره رزولوشن در انتخاب نوع مناسب ویدئو پروژکتور به شما کمک می کند.

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد، مقدار داده یا اطلاعاتی که در هر زمان مشخص بر روی صفحه، نمایش داده می شود، توسط رزولوشن ویدئو پروژکتور تعیین می گردد. رزولوشن، نشانگر تعداد پیکسل هایی است که پروژکتور برای تشکیل تصویر استفاده می کند. هر چقدر که پروژکتور از پیکسل های بیشتری استفاده کند، ازرزولوشن بالاتری هم برخوردار است.رزولوشن، معمولا به صورت دو عدد بیان می شود، به طور مثال «1024×768 »که اولین عدد، اشاره به تعداد پیکسل ها در عرض صفحه نمایش دارد و عدد دوم به پیکسل های بالا تا پایین صفحه(ارتفاع).

رزولوشن به روش های دیگری نیز بیان می شود. به عنوان مثال ، 1024×768 با نام XGA یا (eXtended Graphics Array) نیز شناخته می شود.این اصطلاح برای نخستین بار برای مانیتورهای کامپیوتر استفاده شده اما برای پروژکتورها نیز عمومیت پیدا کرده است.از آنجایی که علت مشخصی برای این رویه نام گذاری وجود ندارد،تنها راه یادگیری، از حفظ کردن آن ها است .رزولوشن های رایج بعدا در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هنگامی که صحبت از رزولوشن یک ویدئو پروژکتور می شود ، معمولا به رزولوشن «اصلی» یا Native اشاره دارد.اگر رزولوشن اصلی پروژکتوری 1024×768باشد، به این معنی است که تعداد واقعی پیکسل های فیزیکی بر روی صفحه نمایش 1024 پیکسل در ردیف افقی و 768 پیکسل در ستون عمودی می باشد.

: 177 - : 1395/05/15 - : 4
1395/05/15