مقالات فروشگاه

مضرات دستگاه مختل کننده موبایل و قطع کننده آنتن دهی یا جمر ( jammer )در واحد های آموزشی

استفاده گسترده از تلفنهای همراه و مشکلات ناشی از آن طی سالهای گذشته موجب شده در موارد متعدد مراکز آموزشی ، ارگانها و سازمانهای مختلف به استفاده از جمرها (مسدودکننده تلفن همراه) روی خوش نشان دهند؛ هرچند که طبق اعلام سازمانهای مربوطه این کار غیرقانونی بوده و انجام آن نیازمند دریافت مجوز است.

به گزارش ایسنا، نوفه ساز یا جَمِر (jammer) دستگاهی برای ایجاد نویز سفید در دامنه بالاست که برای حذف امواج موثر فرکانس بالا استفاده می شود. در اصطلاح تجاری به این دستگاه کور کننده آنتن موبایل یا مسدود کننده نیز اطلاق میشود. اما با وجود حجم گسترده استفاده از تلفنهای همراه ممکن است چنین دستگاهی در مراکز مختلفی از سینماها و رستورانها گرفته تا مراکز علمی آموزشی و نظامی مورد استفاده قرار گیرد. البته به طور غالب استفاده از این دستگاه در کشورهای مختلف زیاد مورد استقبال قرار نمیگیرد.

با توجه به مباحثی که در خصوص ارتباط این دستگاه با سلامت مردم و امنیت شبکه ارتباطی وجود دارد، در برخی کشورها از جمله ایالات متحده استفاده گسترده و طولانی مدت جمرها ممنوع شده و دادگاه ایالتی میشیگان شش ماه تا سه سال زندان برای تولید و فروش این دستگاه در نظر گرفته است.

طبق اطلاعات موجود روی ویکی پدیا، اتحادیه اروپایی نیز انگلستان را به عنوان تنها حمایت کننده از تولید جمر تحت فشار قرار داده و بدین ترتیب تنها در کشور چین تولید و فروش این دستگاه قانونی و با حمایت چند کشور دیگر ادامه دارد.

اتحادیه جهانی مخابراتیا ITU نیز تولید و انتشار امواجی با فرکانس مورد استفاده در جمرها را ممنوع کرده است،با این وجود همچنان مسدودکنندهها در مدلهای مختلف برای اماکن و شرایط متفاوت عرضه می شوند و می توانند دو باندGSM۹۰۰/۱۸۰۰را مسدود کنند. سایز جمرها نیز گاهی به گونه ای است که می تواند به راحتی داخل جیب قرار گیرد.

اما در خصوص استفاده از این تجهیزات، تذکرات مختلفی از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی داده شده و به طور کل استفاده از دستگاههای مسدودکننده تلفن همراه عملی غیرقانونی عنوان شده است؛ به نحوی که به گفته معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری، استفاده از مسدودکنندههای تلفن همراه، فقط با دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجاز است.

متاسفانه یکی از مکان های موارد استفاده از این دستگاه ها،واحد های آموزشی مخصوصا در جلسات امتحانی دانش آموزان و دانشجویان می باشدکه به دلایل مختلف استفاده از این دستگاه در این مکان ها اصلا توصیه نمی شود . اولا باید این سیستم ها در بازه های زمانی کوتاه مورد استفاده قرار گیرد به خاطر شدت فرکانس ایجاد شده توسط این دستگاه ها، در ثانی استفاده از این سیستم ها بی وقفه بصورت ممتد ، در طول روز ، بسیارخطرناک و ممکن است به افرادی که در معرض آن قرار می گیرند آسیب های جبران ناپذیری وارد نماید.

از دیگر مواردی که باعث استفاده غیر صحیح و مضر دستگاه می شود، این است که این سیستم متناسب با فضای مورد نظر استفاده نمی شود و دلیل آن این است که این سیستم ها عموما توسط افرادی راه اندازی می شود که اطلاعات درستی در این رابطه ندارند.

از جمله عوارض استفاده از این دستگاهها ،سردرد، سرگیجه و حالت پریشانی برای کسانی است که در معرض مستقیم آن قرار می گیرند و بد ترین حالت آن استفاده در سالن های امتحاناتی است که دانشجو و دانش آموز شدیدابه تمرکز نیاز دارد و این امواج باعث عدم تمرکز آنها می شود.

لذا ما به مدیران عزیز مدارس و دانشگاه ها پیشنهاد می کنیم به جای استفاده ازاین سیستم ها خطرناک ،دستگاه موبایل یاب استفاده کنند که هیچگونه عوارض جانبی در بر ندارد و از لحاظ هزینه ای بسیار مقرون به صرفه می باشد.

برای اطلاع بیشتر از دستگاه موبایل یاب اینجا را کلیک فرمایید .

: 221 - : 1397/05/04 - : 7721
1397/05/04