مقالات فروشگاه

تفاوت دستگاه سیگنال یاب با دستگاه موبایل یاب

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه تجهیزات الکترونیکی در دنیای امروز ، بدیهی می باشد که برای برخی از افراد ، بستر مناسبی در راستای سوء استفاده از چنین امکاناتی در جهت انجام تقلب در آزمون های مختلف ایجاد گردد .

با نگاهی اجمالی به اتفاقات رخ داده شده در چند سال گذشته به خوبی می توان دریافت که مهمترین گزینه ای که به شدت امنیت آزمون ها را تحت تأثیر قرار می دهد گوشی تلفن همراه داوطلبان می باشد که نتیجه آن لو رفتن سوالات آزمون و خروج اطلاعات از جلسه و قرار گرفتن بر روی بستر فضای مجازی می باشد که گاها نه فقط با هدف تقلب بلکه در جهت زیر سوال بردن نحوه ی برگزاری آزمون ها می باشد.

با توجه به مسائل ذکر شده بدیهی است که مسئولین و دست اندرکاران در این حوزه به جهت چاره جویی برای معضل موجود و صیانت حداکثری از سلامت و امنیت آزمون ها به دنبال استفاده از دستگاه ها و تجهیزات باز دارنده ای باشند که تضمین کننده حقوق تمامی شرکت کنندگان بوده و از سلامت آزمون حفاظت کامل به عمل آورند.

لذا پس از بررسی های متعدد کارشناسی و انجام آزمون و خطاهای متعدد از بین تمامی روش های موجود در نهایت دو مدل از دستگاه ها ساخته شده در این جهت مورد استقبال قرار گرفته است که یکی از آنها دستگاه های سیگنال یابی هستند که از بدنه گوشی تلفن همراه قادر به کشف آن می باشند و به راکت های موبایل یاب معروف هستند و دیگری سیگنال یاب هایی هستند که از فعالیت آنتن گوشی تلفن همراه امکان کشف موبایل را دارند.

اما مهمترین مسأله در این میان پاسخ به این سوال می باشد که کدام یک از دستگاه های ذکر شده به طور واقع قادر به جلوگیری از ورود گوشی تلفن همراه به داخل جلسه می باشد و یا به عبارت بهتر در صورت مقایسه معایب و مزایای هر دو مدل در نهایت کدامیک انتخاب بهتری در جهت ممانعت از ورود موبایل و اشیاء ممنوعه به داخل جلسات آزمون ها خواهند بود؟

به همین منظور در ادامه به بررسی و مقایسه اجمالی هر دو مدل خواهیم پرداخت:

یکی از مهمترین تفاوت های این دو دستگاه در الگوی به کار گیری آنها می باشد به طوریکه راکت های بازرسی موبایل یاب عموما در هنگام ورود داوطلب به داخل جلسه مورد استفاده قرار گرفته و قادر خواهند بود که از ورود موبایل به داخل جلسه جلوگیری به عمل آورند اما دستگاه های سیگنال یاب آنتن، می بایستی پس از ورود و استقرار داوطلب به جلسه مورد استفاده قرار گیرد که باعث عدم تمرکز داوطلبین و اختلال در روند آزمون خواهد شد.

تفاوت بعدی در نحوه ی عملکرد این دو دستگاه می باشد چرا که دستگاه های سیگنال یاب آنتن فقط هنگامی قادر به تشخیص موبایل خواهند بود که آنتن موبایل به علت وجود تماس یا پیامک دارای فعالیت باشد و چنانچه در لحظه استفاده از این دستگاه ، گوشی تلفن همراه فعالیتی نداشته باشد توسط این سیستم قابل ردیابی نمی باشد اما در نقطه مقابل راکت های بازرسی موبایل یاب هیچگونه وابستگی به فعالیت آنتن گوشی نداشته و موبایل را از طریق بدنه آن تشخیص می دهند و لذا حتی اگر موبایل در حالت خاموش قرار گیرد باز هم به راحتی قادر به کشف آن خواهند بود.

از دیگر تفاوت های این دو مدل توجه به ضریب خطای آنها می باشد چرا که دستگاه های سیگنال یاب قادر به تفکیک سیگنال های مختلف موجود در محل نمی باشند و چنانچه در محل آزمون از لامپ های ال ای دی ، مهتابی ، دوربین بی سیم ، میکروفون بی سیم ، مودم و........ استفاده شده باشد این دستگاه ها شروع به آلارم دادن می نمایند در حالی که راکت های موبایل یاب به هیچ وجه دارای این اشکال نمی باشند.

تفاوت بعدی در دقت تشخیص این دستگاه ها می باشد چرا که دستگاه های سیگنال یاب آنتن در شعاع چند متری خود سیگنال را تشخیص می دهند که با توجه به فاصله استاندارد داوطلبان در آزمون ها در چنین شعاعی چندین داوطلب قرار می گیرند و تشخیص اینکه این سیگنال دقیقا مربوط به کدام نقطه می باشد عملا امکانپذیر نخواهد بود اما در نقطه مقابل راکت های بازرسی به صورت نقطه زن و به طور کاملا دقیق محل اختفای گوشی را اعلام می نمایند.

از نکات حائز اهمیت دیگر ، توجه به مدل باطری های این دو دستگاه می باشد ، به دلیل اینکه اگر شارژ باطری دستگاه سیگنال یاب آنتن در هنگام استفاده به اتمام برسد می بایستی زمان زیادی را صرف شارژ مجدد باطری نمود به طوریکه به احتمال زیاد تا پایان جلسه قادر به استفاده مجدد از آن نخواهیم بود اما راکت های موبایل یاب دارای باطری های جدا شونده با سرعت تعویض در لحظه می باشند.

صرف نظر از توضیحات ارائه شده با نگاهی به تجربه کار با هر دو نمونه ، به خوبی در می یابیم که بهترین رویکرد در راستای صیانت حداکثری از سلامت آزمون ها به کارگیری راکت های موبایل یاب می باشد به طوریکه بعضا استفاده از دستگاه های سیگنال یاب آنتن به جای راکت های موبایل یاب ، برگزارکنندگان را مجبور به قطع اینترنت و آنتن موبایل نموده است ، اما با این وجود نیز نه تنها نتیجه مطلوب حاصل نگردیده بلکه این سوال را مطرح می نماید که اگر قرار به قطع اینترنت و آنتن باشد دیگر چه نیازی به استفاده از چنین تجهیزاتی خواهد بود ؟

در ادامه نیاز به بررسی و توضیح می باشد که کدامیک از راکت های موبایل یاب موجود در کشور دارای بهترین عملکرد در این حوزه می باشند و لذا به علت توضیحاتی که در ادامه داده خواهد شد به نظر می رسد که راکت موبایل یاب شرکت رسا الکترونیک مدل RMD 300 که تنها نمونه تولید شده در ایران می باشد بهترین و مطمئن ترین انتخاب خواهد بود.

اولین تفاوت میان راکت موبایل یاب RMD 300 و نمونه های مشابه خارجی توجه به نحوه عملکرد این دو مدل می باشد، چرا که نمونه های مشابه نسبت به همه اشیاء فلزی حساس بوده و در مجاورت آنها آلارم می دهند و لذا چنانچه هر گونه شئ فلزی از قبیل سکه ، کلید، بدلیجات و ... همراه شخص باشند قابل تفکیک با موبایل نخواهند بود ، ولی طراحی و عملکرد موبایل یاب RMD300 رسا الکترونیک به گونه ای است که در مجاورت موبایل ، آلارم طولانی تری نسبت به دیگر فلزات خواهد داشت و از همین رو در هنگام جستجو دارای کمترین ضریب خطا می باشد.

از دیگر اشکالات نمونه های مشابه خارجی مصرف بسیار زیاد باطری و استفاده از باطری های گران قیمت و کمیاب می باشد که البته بدیهی است که در نمونه RMD300 ساخت ایران این اشکال به هیچ وجه وجود ندارد.

برتری دیگر راکت موبایل یاب RMD300 شرکت رساالکترونیک نسبت به نمونه های مشابه برخورداری از شاسی افزایش حساسیت به منظور افزایش دقت بازرسی می باشد که هیچ یک از نمونه های خارجی مشابه دارای این توانمندی نمی باشند.

با توجه به اینکه راکت موبایل یاب RMD 300 رساالکترونیک بطور کامل در داخل کشور تولید می شود تمامی قطعات آن موجود بوده و ارائه خدمات و گارانتی برای این دستگاه در گرو مسائل تحریم و واردات نمی باشد.

در پایان ذکر این نکته ضروری می باشد که مراکز برگزارکننده ی آزمون ها جهت جلوگیری از خطای شخصی مراقبین به علت ازدیاد تعداد داوطلبان می بایستی تعداد راکت های موبایل یاب موجوددر حوزه را متناسب با آمار شرکت کنندگان افزایش دهند.

جهت اطلاع بیشتر و خرید دستگاه موبایل یاب اینجا را کلیک کنید

: 265 - : 1401/12/02 - : 672
1401/12/02