آغاز اجرای طرح «مزرعه تابستانی من» برای مهارتآموزی دانشآموزان از اول تیر
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش جزئیات اجرای طرح «مزرعه تابستانی من» را به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان و توسعه مهارت و کارآفرینی تشریح کرد.
علی رمضانی در گفتوگو با ایسنا،با بیان اینکه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان از اهداف آموزش و پرورش و دستگاههای متولی امور جوانان و نوجوانان است اظهار کرد: با توجه به حرفه خانوادگی، انتقال تجربیات و فرهنگ اشتغال به نسل آینده، کسب مهارت و کارآفرینی از دیگر اهدافی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: طرح «مزرعه تابستانی من»، با نگاه به اهداف یادشده، دانش آموزان متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار میدهد؛ به ویژه دانش آموزان روستایی، عشایری و دانش آموزانی که یا شغل والدینشان کشاورزی است یا امکان بهرهگیری از زمین کشاورزی را دارند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طرح دانش آموزان علاقه مند می توانند در ابتدای تابستان قطعه زمینی را حداقل به مساحت 100 متر مربع در اختیار بگیرند گفت: آنها می توانند نسبت به کاشت برخی از اقلام کشاورزی متناسب با شرایط بومی و محلی اقدام کرده و با بهره گیری از مشاوره و راهنمایی والدین، مهندسین کشاورزی، مدرسین فنی و حرفهای، اطلاعات اینترنتی و سایر صاحبنظران زمین مورد نظر را به زیر کشت محصول مورد علاقه ببرند.
رمضانی به برخی ویژگیهای مزرعه تابستانی اشاره کرد و گفت: مزرعه ترجیحاً با استفاده از سازههای سبک بومی مثل فنس، شاخه های درختان یا شیارهای خاکی، حصارکشی محدود میشود. مزرعه بهنام خود دانش آموز یا هر اسمی که تمایل دارند نامگذاری میشود. همچنین چند دانش آموز با هم میتوانند دارای یک مزرعه باشند.
وی ادامه داد: دانش آموزان باید قبل از هرگونه اقدام مشاوره لازم را از صاحب نظران دریافت کنند. خود دانش آموزان باید از مرحله آماده سازی زمین تا کاشت، داشت و برداشت کار را انجام دهند.
مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به برخی شاخص های ارزشیایی مزارع نیز اشاره و اظهار کرد: متراژ زمین مورد نظر، تعداد دانش آموز مشارکت کننده، بهره گیری از دانش، اطلاعات و مشاوره، استفاده از امکانات و تجهیرات با صرفه جویی بیشتر آب، خاک و کود، خلاقیت و ابتکار از این جمله این شاخصه است.
.